Zespół Interdyscyplinarny w Kleczewie został powołany, aby realizować zadania związane z zapewnieniem ofiarom przemocy w rodzinie adekwatnej do skali problemu pomocy i wsparcia, a także skutkuje powstaniem zintegrowanego systemu profilaktyki i ograniczenia problemu przemocy domowej. Zgodnie z przepisami w skład Zespołu powinni wchodzić przedstawiciele kluczowych instytucji i organizacji działających na rzecz pomocy ofiarom, izolacji sprawców a także profilaktyki przemocy w rodzinie, którzy w ramach swoich obowiązków służbowych i zawodowych będą wykonywać przedmiotowe zadania na rzecz mieszkańców gminy Kleczew. Celem funkcjonowania Zespołu jest zwiększenie skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz inicjowanie i wspieranie działań profilaktyczno – edukacyjnych na terenie gminy Kleczew. Do zadań Zespołu Interdyscyplinarnego należy monitorowanie zjawiska przemocy na terenie gminy Kleczew i koordynowanie działań podmiotów, których przedstawiciele wchodzą w skład Zespołu.
Burmistrz Gminy i Miasta Kleczew na podstawie Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 roku (Dz. U. z 2024 r. poz. 424) powołał Zarządzeniem nr 0050/102/2023 z dnia 30 października 2023 roku Zespół Interdyscyplinarny złożony z przedstawicieli instytucji i organizacji działających na terenie Gminy i Miasta Kleczew w obszarze przeciwdziałania przemocy domowej.
W skład Zespołu Interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
· Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
· Komisariatu Policji,
· Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
· Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Poradni Lekarskiej w Kleczewie,
· Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej,
· Organizacji Pozarządowych – Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski w Koninie,
· Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Kleczewie.
Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego: Pani Ewa Przybylska - Starszy Pracownik Socjalny,
Zastępca Przewodniczącej Zespołu: Pani Joanna Garczyńska – Asystent Rodziny,
Protokolant Zespołu Interdyscyplinarnego: Pani Beata Łuczyńska – Kierownik TPD .
Organizację pracy Zespołu reguluje Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz Regulamin Zespołu. Do zadań powołanego Zespołu Interdyscyplinarnego należy realizacja działań określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony osób doznających przemocy domowej, a w szczególności: integrowanie i koordynowanie działań podmiotów działających w obszarze pomocy dziecku i rodzinie oraz specjalistów działających w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej poprzez diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie; podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie: inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie; rozpowszechnianie w środowisku lokalnym informacji o instytucjach, osobach i możliwościach uzyskania pomocy; inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc domową.
Zespół Interdyscyplinarny powołuje grupy diagnostyczno-pomocowe w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy domowej w indywidualnych przypadkach. W skład grup diagnostyczno-pomocowych wchodzą przedstawiciele: jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia. W skład grup diagnostyczno-pomocowych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, pedagodzy oraz przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy domowej. Zadaniem grup diagnostyczno-pomocowych jest opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy domowej, monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy, dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań. Prace w ramach grup diagnostyczno-pomocowych są prowadzone w zależności od potrzeb zgłaszanych przez Zespół Interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach. Po zakończeniu procedury „Niebieskie Karty” rodziny objęte zostają 9-cio miesięcznym monitoringiem sytuacji rodzinnej.